Op zoek naar een oplader struikel ik op de website van MediaMarkt over een leuke aanbieding. De Formule 1 bezoeken in Oostenrijk, helemaal niet duur en inclusief kaarten voor de trainingssessies en de race. Wel slapen op de MediaMarkt-camping, maar prima geprijsd en je zit wel bovenop het racegeweld.
In gedachten zie ik ons aller Max met een onvergetelijke inhaalactie in de laatste bocht zijn tweede Grand Prix winnen en geniet ik in volle teugen van het feest op de camping. Maar een paar klikken verder zakt de vreugde van de ontdekking langzaam maar zeker naar een absoluut dieptepunt.
Dat komt niet doordat de Renault-motor niet zo goed blijkt te zijn als men ons wil laten geloven, maar door de kleine lettertjes. Als doorgewinterd reisjournalist spit ik uiteraard de voorwaarden door en die lijken echt helemaal nergens op.
De reis wordt verkocht zonder deugdelijke reisvoorwaarden. Sterker nog, in de eigen opgestelde voorwaarden staat zelfs dat als de race om wat voor reden niet doorgaat, de camping is weggespoeld of als de trip door een andere nare gebeurtenis in het water valt, je als consument naar je geld of een deel daarvan kan fluiten.
De reisovereenkomst ga je niet aan met MediaMarkt, maar met Brands Love People, een hipster marketingbedrijf dat zich specialiseert in de bevordering van de liefde tussen merk en consument.
SGR
Prachtige website, helemaal hip, maar waar ik ook zoek, geen logo van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Dat kan niet waar zijn. Elektronicagigant MediaMarkt is gek geworden. Er zijn wetten in Nederland en het lijkt of niemand bij MediaMarkt zich daar ook maar iets aan gelegen laat liggen.
Wanneer is het nou eens afgelopen met deze acties? Welwillende en hardwerkende reisbedrijven, die wél zijn aangesloten bij SGR en ANVR, doen er alles aan om de regels na te leven, en dan zie ik dit weer. Wij hebben de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op het spoor gezet en overwegen een proefproces.
Mijn liefde voor MediaMarkt is ondertussen ernstig bekoeld. De oplader heb ik besteld bij Coolblue. Ik ben toch niet gek…
Foto: Tom van Apeldoorn, de oudste startup van Nederland.